Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Očima Češky v Anglii III - Není nutné všemu rozumět

Jsou věci mezi nebem a zemí, které nechápu a takových nás je mnoho. A potom jsou věci, které nechápu jenom já, které se však dějí, někdo je vymyslel, realizoval a nějakým způsobem fungují.

Toto je o lidech, kteří jsou do ciziny bez základních jazykových znalostí.

Moje rozhodnutí odjet pracovat do Anglie, ačkoliv mělo své důvody, tak bylo naprosto spontání. Nicméně jsem se na to připravila. Anglicky jsem se učila od 10 let, přesto mi chyběla praxe v anglicky mluvící zemi, kde jsem kromě krátkých návštěv vlasně vůbec nebyla. No, dobře, to se určitě poddá a já se rozmluvím. Nastřádala jsem si určitou hotovost, abych měla do začátku. Na netu jsem se dočetla, že by měla být asi ve výši 3 platů. Takovou nějakou sumu jsem si připravila. Poslala jsem pár životopisů na vybrané agentury. Odpověděly mi vlastně všechny. Poté jsem absolvovala několik telefonátů z Anglie, které byly v podstatě jen jakýmsi testem mé jazykové úrovně. Po prvním telefonátu jsem si řekla, že to odpískám a zůstanu doma. Z hovoru jsem získala jen nejasné tušení o čem se hovořilo, ale zřejmě se mi podařilo správně reagovat na kontrolní otázky, Mimo to, ta paní, co se mnou hovořila, byla velice milá. A že prý mě zaměstnají. Po traumatu z prvního telefonátu jsem již další odmítala s tím, že už zaměstnání mám. Odjela jsem do Anglie a první týden byl jazykově hodně náročný. Stále jsem myslela jen v češtině. Dostala jsem se přes to. Ovšem naprosto nechápu, jak se někdo může vydat do cizí země bez základních jazykových znalostí. Nemyslím na výlet, nebo na dovolenou, ale žít tam, pracovat a existovat. Rozumím studentce, která povídala, že po 8. lekci pro samouky se do Anglie. Shledala další samostudium jako kontraproduktivní. Bylo jí 20, tak to je cenná zkušenost. Ale co ti ostatní?

Jeden známý se mě ptal na mé zkušenosti z Anglie a povídal, že uvažuje o tom, že prodá byt, vezme manželku a syna a pojedou tam žít. Co bude dělat, to neví, anglicky neumí, ale syn (10 let) se učí ve škole, kde bude bydlet to taky neví. No, nakonec to nerealizoval a teď už asi ani nebude. Tak tomuto uvažování já vážně nerozumím.

Co se našich lidí týče, tak ještě nerozumím tomu, že stále se najdou jedinci, kteří jsou schopni zaplatit agentuře za zprostředkování práce. Bylo o tom tolik reportáží, článků v novinách i na internetu, že mám pocit, že tomu nikdo nemohl uniknout. Všude je uvedeno, že za zprostředkování práce platí zaměstnavatel

Vrátím se zpátky k tomu jazyku. Když jsem v rámci své pracovní činnosti šla něco  vyřídit na místní sociálku, překvapil mě veliký plakát, kde bylo v mnoha různých jazycích napsáno asi toto: “Vážený pane/paní, pokud nehovoříš anglicky, ukaž úředníkovi na této tabuli na jazyk, kterým jsi schopen komunikovat a on pro tebe zařídí tlumočníka”. Něco takového jsem viděla poprvé v životě. Naprosto, ale naprosto nechápu, proč člověk v cizí zemi, kde požaduje nějaké výhody, si nemá tlumočníka obstarat sám. Jistě, mohou být výjimky, kdy je potřeba jedincům pomoci, ale nabízet tuto službu plošně? Můj manžel je cizinec a cokoliv si potřebuje na úřadech v ČR vyřídit, tak musí přes jím placeného certifikovaného tlumočníka. V Anglii stačí ukázat na příslušný řádek a úředník se už postará. Další věc je zprostředkovaný tlumočník. Ano, to je bezesporu výhoda, nemusí se platit, orientuje se v problematice. Jenže jaká je jistota, že přeloží vše co nejlépe pro mě? Já vím, že toto jsou vesměs lidé vysokého morálního kreditu, ovšem v některých vyjimkách může platit “koho chleba jíš, toho píseň zpívej”. Když to beru ze svého pohledu, tak já, kdybych někde v cizině něco chtěla po úřadech, volila bych tlumočníka, kterému mohu důvěřovat a který bude výhradně na mé straně. Když to takhle rozvádím, dochází mi, že to může být vlastně docela dobrá taktika těch úřadů. V devadesátých letech jsem neoficiálně tlumočila pro jednoho zahraničního podnikatele při jeho obchodních jednáních. Na těchto jednáních byl přítomen i oficiální tlumočník a i sám podnikatel absolvoval několik lekcí češtiny. Velice dobře věděl co chce, tedy se jistil. Chápu, že kdyby tlumočníky nechali na lidech, tito by si sehnali někoho kdo je laciný a kde by nebyla záruka, že by pochopil a tlumočil správně. No, mají to tak, ledacos nechápu a vlastně ani nemusím všemu rozumět.

V souvislosti s přistěhovalci do Anglie a se servisem pro ně, mě napadá jistá paralera. Připadá mi to, jako kdyby třeba moje sousedka vždy v sobotu pekla buchty. Já vím, že je má a že ráda nabídne, tak k ní budu vždycky v sobotu chodit. Pak tam začnu chodit i s dětmi, s babičkou, s tetou, no ale teta je diabetička a sousedka se nabídne, že buchty pro tetu udělá extra se sladidlem. Myslím, že to by žádná sousedka neudělala. A kdyby, tak mě by to bylo hodně podezřelé, co tím sousedka sleduje? Prosím, já jsem vypočítavá a zneužívám její pohostinnosti, ale proč ona to nezarazí? Je tak slabá, nebo neschopná, nebo bude za to něco chtít? Já jsem smířená s tím, že nemusím všemu rozumět.

Další věc, které moc dobře nerozumím, je zdejší vesnice. Na internetu jsem si našla, že je tu asi 2500 obyvatel. Tedy větší vesnice a docela pěkná se dvěma kostely. Potud dobré, co mě ovšem zaráží je, že v této vesnici je pobočka banky, dva supermarkety, asi 3 rychlá občerstvení, 3 restaurace, 1 kavárna, 2 prodejny květin, 3 bazary a spousta dalších zajímavých obchodů. Například krámek s domácími potřebami, s dárkovými předměty, s drahou keramikou a bytovými doplňky, autosalon Mercedesu, farmářská zelenina, počítače a servis počítačů, provozovna která se jmenuje “Kancelářské služby”, kam chodím tisknout. Dále je zde pošta, 2 čistírny, 4 holičství, 2 optiky, 2 nehtová studia, veterina, opravna obuvi, dentální klinika, chiropraktik a můj oblíbený krámek Pins and Needles kde prodávají šicí potřeby a vlnu. Zapomněla jsem na 5 realitek a asi i na nějaké další malé obchůdky, To je všechno pěkné, co ale naprosto nechápu, jak se tyto všechny obchůdky a služby v této oblasti uživí. Jak mohou existovat? Nejbližší větší město je vzdáleno asi 5 km a to ještě větší asi 8 km. Další podivuhodností z mého pohledu je zdravotní středisko se 4 praktickými lékaři a laboratoří. Znovu podotýkám, že je zde asi 2 500 obyvatel. Jak mohou všechny tyto provozovny existovat? Každopádně to funguje a tak klobouk dolů. Sice tomu nerozumím, ovšem oceňuji. Nemusím všemu rozumět, hlavně že to tak je v pořádku.

 

Autor: Marketa Kadhi | pátek 2.6.2017 15:31 | karma článku: 29,15 | přečteno: 1607x
  • Další články autora

Marketa Kadhi

Německy snadno a rychle - aneb o vděčnosti

Ačkoliv bydlím kousek od německých hranic, němčině jsem se celý život vyhýbala. Vzhledem k příhraničnímu styku jsem nějakým výrazům přeci jenom neunikla, ovšem zdaleka to nebylo dostačující.

24.8.2019 v 21:04 | Karma: 23,84 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Telefonát - aneb jen se tak vypsat z pocitů

Zazvonil mi telefon, číslo bez identifikace volajícího. Ten hovor jsem přijala. Pán se představil jménem, hodností a že je z policie jistého města. Omlouval se, že sám neví, komu volá. Byl zdvořilý a určitě to nebylo jednoduché.

24.5.2019 v 22:11 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Očima Češky v UK - návrat, aneb o královské rodině se nežertuje

Po půl roce jsem se vrátila do UK, Vcelku se tu toho moc nezměnilo. Přiletěla jsem v době, kdy se zrovna narodil sedmý následník trůnu, vrcholily debaty o nadcházejících volbách do Evropského parlamentu a libra mírně posílila.

11.5.2019 v 13:05 | Karma: 21,23 | Přečteno: 1629x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Švýcarský Velký bratr

S Velkým bratrem je to tak, že si jeho přítomnost uvědomíme v té nejnečekanější situaci, nejen ve formě kamer na ulicích, v restauracích a skenování naší činnosti na internetu.

6.4.2019 v 17:21 | Karma: 25,33 | Přečteno: 966x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Setkání se starostou

Po více než šesti letech v Anglii jsem se vrátila zpátky do České republiky - tedy domů. Těšila jsem se, to ano, jen je otázka, co tu budu dělat, myšleno čím se tu budu živit. A tak začala má pracovní anabáze.

23.1.2019 v 13:06 | Karma: 19,60 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1731x
S čistým svědomím mohu říct, že jsem životní optimistka a trochu dobrodruh, plně připravena na vše, co se mi ještě může přihodit.

Seznam rubrik