Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Očima Češky v Anglii X - Na závěr

Moje mise v Anglii končí a tak také končím své postřehy z ostrova. Co říci na závěr o této krásné zemi? Něco o Londýnu, o jejich gastronomii, nebo o lidech? Prožila jsem tu hezké chvíle a třeba se sem vrátím.

Londýn je překrásný a stojí za to ho navštívit. Hlavně turistický střed. Ten je, jako všechny historické středy měst, upravený, čistý, komerční. Na každém rohu jsou upomínkové předměty s královskou rodinou. Tak se dá chodit od místa “Tady bydlí královna” přes “Tady bydlí princ William” až k “Tady měl svatbu princ Charles s Kamilou nebo s Dianou” a tak dále.

Patrové autobusy, červené telefonní budky a černé taxíky neodmyslitelně k Londýmu patří a já věřím tomu, že kdybych sem přišla třeba za 100 let, určitě tu stále ještě budou.

Ačkoliv je tu dle statistik stále více než polovina obyvatel Angličanů, tak já jsem je tu nepotkala. Zato jsem narazila na vášnivého Itala, bláznivého Jamajčana, nesmělého hocha z Bangladéše, trochu primitivního Kurda se smyslem pro humor, rozvážného podnikatele z Ugandy, bystrého Albánce, tvrdošíjného Řeka, Filipínské sestřičky, frustrovaného Poláka (manželka prý pije), činorodého Pákistánce, číšníka Honzu z Čech, seriózního úředníka z JAR, vstřícného lékaře, Inda a nesmím zapomenout na své rozšafné Nigerijce.

Londýn je hodně multikulturní. Mě se to v podstatě líbí. Jediná maličkost, ze které nadšená nejsem, jsou místa, kde se tyto národy žijí. Většinou mají tendenci se sestěhovávat blízko sebe. Tomu rozumím, kdybych se přesunula do Afriky, nebo Asie, tak bych asi taky chtěla mít rodinu u sebe a krajany v okolí. Jenže když jich takto bydlí hodně, neasimilují se a zachovávají si svůj životní styl. Nevadilo by mi, kdyby bubnovali na chodníku, ale když mi pod nohy vylijí vodu z vytírání, nejsem z toho nadšená. Také je rozdíl ve zbavování se odpadků. Mí nigerijští přátelé jsou hrdí na to, že se jako jediní, nebo prý minimálně jako první, naučili třídit odpad. A třídí důsledně, bohužel, nemají moc stejně důsledných následovníků.

Jako blondýna to mám v této společnosti docela dobré, obvykle do té doby, než se dozvědí, že jsem z Čech. Jsou to oni, kdo tam po Brexitu zůstane nebo bude mít volný přístup, tak si dávají pozor, aby si nazadali. Když se s tím srovnají, tak mi nabízejí řešení, záruky a pomoc s tím, abych také mohla zůstat. To mi přijde kuriózni, protože mám zafixováno, že Africe a Asii bych měla pomáhat já.

Já jsem si moc Londýna neužila, protože jsem převážně pracovala na venkově.Tam už jsem Angličany potkala a kromě tří výjimek to byli lidé zajímaví, milí, vstřícní a chápaví. S některými mám velmi dobré vztahy, které snad přetrvají i do budoucna. Anglický venkov je naprosto jiný. (než Londýn a náš venkov) Je přesně takový, jak je vyobrazen ve Vraždách z Midsomeru, jen se tu nevraždí. Plná vybavenost, spolkový život, v každé vesnici je kriketové hřiště, za každou druhou je golfové hřiště a každé třetí golfové hřiště je VIP s golfovým klubem, kavárnou, elektrickými vozíky, sprchou na boty a vstupem jen pro registrované členy. Když jsem přijela do Anglie, viděla jsem na golfovém hřišti hráče už v pondělí ráno.

“Tak”, pomyslela jsem si, “v Anglii už mají hotovo, když mohou od pondělního rána hrát golf!”

Až později jsem se dozvěděla, že to byli důchodci, kteří mají na dopoledne slevu.

Za vesnicemi jsou ohrady s ovcemi, koňmi nebo se steakovými býky. Také jsem se setkala s ohradou - porodnicí, kde krávy rodily přímo na louce a telátkům se evidentně dobře dařilo.

Hodně tu prší, ikdyž prý letošní léto bylo abnormálně suché. Anglický venkov je hodně zelený, všude mají pečlivě sestříhané živé ploty. Ve velké míře tu fungují služby, které sice u nás také jsou, ale asi ne tak často využívané. Třeba zahradník přichází do domku každé dva týdny a poseká trávník. Jednou za dva měsíce  upraví okraje trávníku, jednou za 3 měsíce upraví živé ploty, jednou do roka prořeže stromy. Nebo stále tu ještě funguje rozvoz mléka. Třikrát do týdne stály ráno za dveřmi dvě láhve čerstvého mléka.

Anglická gastronomie má určitou, ne příliš dobrou, pověst a myslím si, že tato pověst vůbec není přehnaná. Mají své národní jídlo, což je smažená treska s hranolky. Neznám nikoho a nikdy jsem se nesetkala s tím, že by to někdo připravoval doma, ačkoliv nevylučuji, že takoví lidé jsou. Já jsem se setkala s tím, že si to dávali buď ve speciálních fast foodech, nebo si to kupovali hotové a jedli to doma. Poslední dobou na to všichni nadávali - uvnitř syrové, připálené, moc oleje, přepálený olej, moc suché, přesolené, bez chuti. Já jsem to měla jednou v restauraci, sníst se to dalo, když chce člověk poznat tradiční jídlo. Skutečnost, že obecně moc neumí vařit je tu vyvážena tím, že suroviny jsou velice kvalitní a to zejména maso. V obchodech je široký sortiment hotových jídel na různých cenových a kvalitativních úrovních. Angličané to dost využívají. Jednou jsem vařila kuřecí na paprice. Obdoba slepice na paprice, jen slepici jsem tu v žádném obchodě neviděla. Když to bylo hotovo, byla jsem dotázána, zda to je nějaká nová hotovka a kde jsem to objevila. Povídám, že jsem to vařila. Aha, takže z nějakého sáčku. Vysvětlila jsem, že to opravdu není ze sáčku, že jsem tam každou surovinu jednu po druhé dala já. Nemohli tomu uvěřit, to že dovedu!! Ohromně tím stoupla má hodnota. Recept jsem musela několikrát opsat a rozdat. Pochybuji, že by někdo podle něj vařil, ale co kdyby.... Úspěch jsem také slavila s bramboráky, s bramborovými plackami, se sekanou a s bramborovým salátem.

Mám ráda tu zemi, mám ráda Angličany a přeji jim jen to nejlepší.

Určitě se sem ještě někdy vrátím.

  

Autor: Marketa Kadhi | pondělí 8.10.2018 21:33 | karma článku: 29,08 | přečteno: 1716x
  • Další články autora

Marketa Kadhi

Německy snadno a rychle - aneb o vděčnosti

Ačkoliv bydlím kousek od německých hranic, němčině jsem se celý život vyhýbala. Vzhledem k příhraničnímu styku jsem nějakým výrazům přeci jenom neunikla, ovšem zdaleka to nebylo dostačující.

24.8.2019 v 21:04 | Karma: 23,84 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Telefonát - aneb jen se tak vypsat z pocitů

Zazvonil mi telefon, číslo bez identifikace volajícího. Ten hovor jsem přijala. Pán se představil jménem, hodností a že je z policie jistého města. Omlouval se, že sám neví, komu volá. Byl zdvořilý a určitě to nebylo jednoduché.

24.5.2019 v 22:11 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Očima Češky v UK - návrat, aneb o královské rodině se nežertuje

Po půl roce jsem se vrátila do UK, Vcelku se tu toho moc nezměnilo. Přiletěla jsem v době, kdy se zrovna narodil sedmý následník trůnu, vrcholily debaty o nadcházejících volbách do Evropského parlamentu a libra mírně posílila.

11.5.2019 v 13:05 | Karma: 21,23 | Přečteno: 1629x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Švýcarský Velký bratr

S Velkým bratrem je to tak, že si jeho přítomnost uvědomíme v té nejnečekanější situaci, nejen ve formě kamer na ulicích, v restauracích a skenování naší činnosti na internetu.

6.4.2019 v 17:21 | Karma: 25,33 | Přečteno: 966x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Setkání se starostou

Po více než šesti letech v Anglii jsem se vrátila zpátky do České republiky - tedy domů. Těšila jsem se, to ano, jen je otázka, co tu budu dělat, myšleno čím se tu budu živit. A tak začala má pracovní anabáze.

23.1.2019 v 13:06 | Karma: 19,60 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1731x
S čistým svědomím mohu říct, že jsem životní optimistka a trochu dobrodruh, plně připravena na vše, co se mi ještě může přihodit.

Seznam rubrik