Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsme ověřovali sociologický výzkum

Když byl na Sociálně ekonomickou fakultu v našem městě jmenován jako děkan můj dobrý známý, pronajal si byt v ulici, která se nacházela u parku, blízko školy a blízko centra města. V té době to byla ulice velmi problematická.

Zrovna se do této ulice stahovali různí občané a jejich početné rodiny. Tteří nikde nepracovali, v parku si vyměňovali injekční stříkačky a zdroje obživy si opatřovali různě, ponevíce v přilehlé zastavárně. Někteří z těchto lidí tam snad i měli byty, ale naprostá většina tam jen přišla na návštěvu z různých koutů republiky a pravděpodobně i ze Slovenska. Některé části ulice již počaly jevit známky vybydlování, odpadky se povalovaly kolem kontejnerů a parkem projít si troufli jen ti největší odvážlivci.

“Proboha, proč sis pronajal byt zrovna tady?” zeptala jsem se a popsala mu situaci, kterou on stejně dobře znal.

“Právě proto,” povídá mi on, “na to existuje sociální výzkum, že když zůstanou slušní lidé mezi nepřizpůsobivými, tak ti nepřizpůsobiví to nevydrží a buď odejdou, nebo se začnou přizpůsobovat.”  No a není to snad naopak? Dále mi vysvětlil, že bohužel problém je v tom, že ti slušní to vzdají dříve. Povídal, že je škoda, aby se z té ulice stalo gheto a k tomu by došlo, kdyby všichni ti “slušní” odešli. Doba mu dala za pravdu. Dnes, po letech, je tato ulice velice příjemná, do parku lidé chodí venčit pejsky a ti z těch původních lidí, kteří tam zůstali, se chovají jako normální občané.

Tehdy jsem nad tím  hodně přemýšlela. Znamená to, že když se budu důsledně chovat řádně, nebo podle pravidel, tak ostatní se přizpůsobí? Není to spíš tak, že když někdo ty řády porušuje, ostatní je také přestanou dodržovat? Asi platí obojí a já jsem se to rozhodla vyzkoušet.

S jinými přáteli jsme se setkávali na jednom místě a já a můj kamarád, jsme tam přijížděli auty. Parkování bylo kolmo k travnaté ploše a většina aut zajížděla až na tuto travnatou plochu. Místa je tam hodně, zajíždět na trávu vůbec nebylo potřeba. Nehledě na to, mám jakési mlhavé povědomí o existenci blíže neurčené vyhlášky ohledně parkování na veřejné zeleni. Začala jsem tedy parkovat před touto plochou a totéž jsem požadovala i po svém kamarádovi.

“Ale vždyť všichni zajíždějí na tu trávu!” diskutoval se mnou kamarád. Nakonec mi musel dát za pravdu, že v tomto prostoru to není nutné a že zeleň je vzácná, že je lepší pohled na zelenou trávu, než na rozježděné bahno, že........., no, zkrátka, že je lepší se mnou o tom nediskutovat. Pověděla jsem mu o situaci s děkanem a jeho pronájmem bytu v té dané ulici. Také o zmíněném sociologickém výkumu. Odtušil, že jsou to blbosti, nicméně aby měl ode mě pokoj, začal také parkovat těsně před trávníkem. Situace byla taková, že byla řada aut a kromě dvou všechna byla předními koly asi metr na trávníku. Jen naše dvě auta vyčuhovala z řady.

“Vidíš jak to vypadá, všichni jsou v řadě, jen my jsme mimo!” remcal kamarád,

“Co jak vypadá, my stojíme dobře, to ONI stojí špatně!”

No, abych to zkrátila, tak to trvalo zhruba půl roku, než nastala situace, že všechna auta parkovala mimo trávník. 6 měsíců důsledného dodržování pravidel přimělo ostatní chovat se stejně.

Nejprve jsme mimo trávník parkovali jen my dva, pak se postupně přidávali další. Kamarád povídal, že to je náhoda, ale když nás bylo čím dál tím víc, byl překvapen. Za toho půl roku uznal, že jsem měla pravdu, ano, opravdu když se někdo důsledně, ale opravdu důsledně chová podle pravidel, ostatní se přizpůsobí a je jedno, že zpočátku je na to člověk sám. No abych byla upřímná, řekl, že na tom asi něco bude. Podstata je nevzdat to brzy.

Za další půlrok se trávník vzpamatoval a vypadalo to moc hezkly. Potom jsem přesídlila do Anglie. Prý to setrvačností šlo ještě asi tak dva roky. Minulý měsíc jsem se tam byla podívat a auta zase parkují na trávníku. Asi je to bez dobrých příkladů těžké.

Nebo jak to vlastně s těmi sociologickými výzkumy je?

Autor: Marketa Kadhi | sobota 29.7.2017 17:46 | karma článku: 24,33 | přečteno: 1180x
  • Další články autora

Marketa Kadhi

Německy snadno a rychle - aneb o vděčnosti

Ačkoliv bydlím kousek od německých hranic, němčině jsem se celý život vyhýbala. Vzhledem k příhraničnímu styku jsem nějakým výrazům přeci jenom neunikla, ovšem zdaleka to nebylo dostačující.

24.8.2019 v 21:04 | Karma: 23,84 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Telefonát - aneb jen se tak vypsat z pocitů

Zazvonil mi telefon, číslo bez identifikace volajícího. Ten hovor jsem přijala. Pán se představil jménem, hodností a že je z policie jistého města. Omlouval se, že sám neví, komu volá. Byl zdvořilý a určitě to nebylo jednoduché.

24.5.2019 v 22:11 | Karma: 33,38 | Přečteno: 1228x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Očima Češky v UK - návrat, aneb o královské rodině se nežertuje

Po půl roce jsem se vrátila do UK, Vcelku se tu toho moc nezměnilo. Přiletěla jsem v době, kdy se zrovna narodil sedmý následník trůnu, vrcholily debaty o nadcházejících volbách do Evropského parlamentu a libra mírně posílila.

11.5.2019 v 13:05 | Karma: 21,23 | Přečteno: 1629x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Švýcarský Velký bratr

S Velkým bratrem je to tak, že si jeho přítomnost uvědomíme v té nejnečekanější situaci, nejen ve formě kamer na ulicích, v restauracích a skenování naší činnosti na internetu.

6.4.2019 v 17:21 | Karma: 25,33 | Přečteno: 966x | Diskuse| Ostatní

Marketa Kadhi

Setkání se starostou

Po více než šesti letech v Anglii jsem se vrátila zpátky do České republiky - tedy domů. Těšila jsem se, to ano, jen je otázka, co tu budu dělat, myšleno čím se tu budu živit. A tak začala má pracovní anabáze.

23.1.2019 v 13:06 | Karma: 19,60 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států

3. května 2024  7:08

Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...

Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění

3. května 2024  6:43

Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...

Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps

3. května 2024  6:23

Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...

Soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, na které uhořelo 34 lidí

3. května 2024  6:14

Americký soud poslal na čtyři roky do vězení kapitána lodi, při jejímž požáru zahynulo v roce 2019...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 33
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1731x
S čistým svědomím mohu říct, že jsem životní optimistka a trochu dobrodruh, plně připravena na vše, co se mi ještě může přihodit.

Seznam rubrik